JoDoH kaN LaH aQ DeNgaN nYa

nak kawen tp dwit x cukup...ney..d sini rahsianya..!!!

BuKtiKaN SeNdiRi

i'M ProuD Be MuSLiM

05 July, 2011

Rais menang saman fitnah ke atas blogger

hah...ne ada cita pasal saman2 blogger ne..jd berhati2 ketika menulis..ok....

KUALA LUMPUR - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim semalam memenangi saman fitnah terhadap seorang penulis blog berhubung artikel memfitnahnya yang dipaparkan dalam satu blog.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datin Zabariah Mohd. Yusof memutuskan penulis blog, Amizudin Ahmat, 42, didapati bersalah memfitnah.

"Selepas mendengar keterangan dan hujahan daripada peguam yang mewakili plaintif dan defendan, saya tidak mempunyai pilihan selain mendapati defendan bersalah melakukan fitnah," katanya.
Hakim Zabariah menetapkan hari ini untuk mendengar hujahan daripada kedua-dua pihak berhubung nilai ganti rugi.

Pada 31 Januari lalu, Rais memfailkan saman terhadap Amizudin, yang juga ahli jawatankuasa sayap Pemuda Parti Keadilan Rakyat berhubung artikel yang diterbitkan dalam blog Amizudin, sharpshooterblogger.blogspot.com. berserta dengan gambar Rais, pada atau sekitar 28 Disember tahun lepas.

Rais, 69, dalam pernyataan tuntutannya berkata, seluruh artikel dalam bahasa Malaysia itu adalah berniat jahat dan memfitnahnya serta perkataan dalam artikel itu bermaksud dan/atau difahamkan membawa maksud yang beliau bersalah melakukan kesalahan serius iaitu merogol dan mampu membunuh pembantu rumahnya dari Indonesia.

Rais, yang juga Ahli Parlimen Jelebu menafikan tuduhan itu selepas penulis blog itu menamakannya.
Susulan itu, seorang wanita yang pernah bekerja sebagai pembantu rumah selama lapan tahun dengan Rais dilaporkan oleh portal berita Indonesia telah menafikan yang dirinya diberi layanan buruk atau dirogol oleh majikannya.

Selepas keputusan itu, Rais yang hadir bersama isterinya Datin Seri Masnah Rais, memberitahu pemberita bahawa beliau sentiasa mempunyai sepenuh keyakinan terhadap sistem kehakiman negara.
Rais berkata, beliau telah membawa kes itu ke mahkamah bagi membersihkan namanya, keluarganya dan juga reputasi kerajaan.

p/s makin menjadi2 pla saman menyaman di negara ku ini..ada ka ini jalan yg terbaik utk membersihkan nama? 



sumber dari KOSMO

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...